Festival divadelní, hudební, taneční, literární, výtvarné a jiné alternativy …příští vlna/nextwave… se opět představí také v Brně. Od pátku 13. do neděle 15. října láká diváky do HaDivadla a zatím tajné kanceláře Centra experimentálního divadla na pětici představení, performanci, koncerty, projekci i diskusi o směřování alternativního divadla. Všechny projekty spojuje jednoduché, avšak všeříkající motto, kterým je SLOVO (což se italsky řekne právě „motto“).
Dramaturgyně Lenka Dombrovská prozradila, že kladla při skladbě programu důraz na slovo. Mnoho inscenací uvedených v rámci pražské části festivalu vzniklo na základě dramatizací nebo koláží významných literárních děl. A v Brně tomu nebude jinak. „Samozřejmě zde základ – tedy slovo – doprovází vizuální a zvuková složka, stále jsme v divadle, i když progresivním. Podstatné je ovšem to, co je vysloveno,“ říká Lenka Dombrovská.
Brněnský program zahájí soubor Masopust Deníkem zloděje, mysteriózní operou režiséra Jana Nebeského, jenž odvážně propojil deníky dramatika a spisovatele Jeana Geneta s významnou českou barokní básnickou skladbou Bedřicha Bridela Co Bůh? Člověk? Následovat bude site-specific performance Jany Orlové, která letos od festivalu obdržela Poctu jako Objev roku. Projekt To se mi líbí vytvořila přímo pro festival a prostor schodiště.
V sobotu naváže soubor Kartel inscenací Ruské pole experimentů v režii Jana Kačeny, vznikl pod vlivem četby „ruských duší“ a vzdává hold textům Jegora Letova. Lachende Bestien se budou zabývat odkazem Václava Havla. Režisér a interpret Michal Hába se při tvorbě inscenace Ferdinande! inspiroval Havlovou Audiencí, esejem Moc bezmocných či Anatomií gagu.
V neděli se festival na okamžik přesune do Centra experimentálního divadla, kde bude uvedena divadelní přednáška, kterou vytvořili a hrají divadelní kritici – jmenovitě Vladimír Mikulka, Jakub Škorpil a Martin Švejda. Pod hlavičkou spolku Antonín Puchmajer D. S. uvedou svou „meandrující divadelní konferenci“ Rösnerovo oko aneb Nutkání souložit se sochami, ve které se snaží „přijít na kloub“ mladým lidem.
Program v HaDivadle uzavře v neděli Divadlo X10 dramatickou prvotinou Mariuse von Mayenburga o vražedné a vraždící lásce. Hru Haarmann pro strašnický soubor z němčiny přeložil J. A. Haidler a v Česku je uváděna poprvé. Režisérka Ewa Zembok do titulní úlohy obsadila herce Jana Grundmana.
Nebudou chybět ani noční setkání s hudbou a především nedělní debata o alternativním divadle, kterou povedou Lenka Dombrovská a Matěj Nytra a zúčastní se jí někteří z hostujících tvůrců.
Více informací naleznete na stránkách: www.nextwave.cz.
Festival vznikl za podpory Ministerstva kultury a statutárního města Brna