Za dva měsíce začne 27. ročník festivalu …příští vlna/next wave…, jenž nese podtitul Setkání divadelní, hudební, taneční, literární, výtvarné a jiné alternativy.
Bude se konat od 17. do 27. září v Praze a od 16. do 18. října v Brně.
Letošní motto zní: Smrt divadla a odkazuje k současné pozici divadla (umění) ve společnosti. Problém je to dlouhodobý, ale v posledních měsících, v době pandemie, se projevil výrazněji. „I proto jsme se – jako každý rok – rozhodli divákům přinést více než jen zábavu a speciálně tento rok jim nabídnout ještě více netradičních míst. Pozveme je na dva pouličními projekty s ekologickým poselstvím, které se odehrají v centru Prahy a Brna. Jedná se o Pohřeb plastové lahve Spielraum Kollektivu a Suché konstatování, kde bude hlavní roli ztvárňovat voda, sdružení Krutý krtek. Vstup bude volný a věříme, že zaujmeme i náhodné kolemjdoucí. A abychom dokázali, že umění lze tvořit a přijímat téměř všude, nejen v k tomu zřízených budovách, pozveme diváky do jednoho pražského hotelu na projekt na pomezí výstavy a divadla, který vzniká ve spolupráci s Nadací Jindřicha Chalupeckého, na zvukovou a vizuální performanci do ateliéru a dílny Petra Krushy či na imerzivní divadlo v bývalém klášteře, zatím největší projekt uskupení Depresivní děti touží po penězích. Bude se konat i koncert Pohřební kapely či scénické čtení Tutáč na Tenerife, které bývalý hrobník a současný dramatik S.d.Ch. psal v době koronavirové rány. Motto též naznačuje, jaká témata má podstatná část inscenací – katastrofa, zánik, oběť, druhý břeh a peklo. Lze ale slíbit, že depresivní zážitky z návštěvy festivalu diváci mít rozhodně nebudou!“ prozrazuje dramaturgyně festivalu Lenka Dombrovská. Vizuální podobu festivalu opět vytvořil grafik Petr Kněžek, letos ovšem za výrazného přispění výtvarnice a performerky Eleny Pecenové, která kromě kreseb připravila speciálně pro foyer divadla Komedie i experimentální pohybový projekt. Na plakátech však můžete spatřit také fotografii režiséra, mima a divadelního technika Petra Krushy. „Petra považuji za ideální „tvář“ ročníku s mottem Smrt divadla. Myslím tím smrt starého, konvenčního, podbízivého a dobře placeného divadla… Petr je známý jako nekompromisní divadelník (mimochodem je držitel Ceny Alfreda Radoka i Ceny Divadelních novin), kterého častěji spatříte v technické kabině než na jevišti. A když je třeba, tak se živí rukama. Je pro mě ztělesněním divadelního i životního alternativce,“ sdělila o letošním vizuálu festivalu Lenka Dombrovská