Online Tsunami I – Vyškrtaný Bůh v Eliadově knihovně

Dej Bůh štěstí Masopustu

Pravda, tahle varianta přání o nedělním večeru nezazněla, ale jinak se „bohovalo“ o sto šest. Bůh a repliky spojené s ním a s křesťanstvím jako takovým jsou hlavním (byť ne jediným) tématem inscenace Vyškrtaný Bůh. Zahajovací představení festivalu bylo zároveň poslední premiérou divadelního spolku Masopust.

Když Masopust neočekávaně ohlásil, že definitivně končí, mnohé z nás to zaskočilo. Ale je fakt, že existence nezávislého souboru a udržování tvůrčí kontinuity není žádný med, a jsou-li herečky a herci hodně vytíženi, na koníčky podobného typu jaksi nezbývá čas. Po odchodu Štěpána Pácla do Brna sice ještě nějaká energie byla, ale společné úsilí spoluzakladatelů a nového vedení situaci nezvrátilo. Masopust spěl zvolna ke svému konci a hříčka Vyškrtaný Bůh je tečkou za činností tohoto pozoruhodného seskupení, které se nepopiratelně zapsalo do historie českého divadla 21. století.

Foto Kamil Košun

Na první pohled jde spíše o poloimprovizovanou legrácku, totiž sérii replik či zvolání, v nichž se objevuje jméno Boží a které byly vyjmuty z textů inscenovaných po různých divadlech v celé republice. Protagonisté Pavla Beretová, Jana Pidrmanová a Miloslav König si s nimi libovolně pohrávají a do hry zatahují i diváky, kterým je nabídnuta možnost vybrat si a poté reprodukovat nějaký ten úryvek. Citáty pocházejí z rozmanitých her od Shakespeara po Čapka. Člověk si přitom uvědomí, jak často – navzdory celoživotní ateistické výchově – používá, zvláště ve vypjatých okamžicích, nějakou frázi, větu nebo výkřik, jehož základ vychází z křesťanské terminologie. A že i každý neznaboh zažil chvíli, kdy se modlil k tomu neznámému kdesi nad námi.

Z hravého jamování postupně vyrůstá docela pozoruhodná inscenační struktura. Navádí k přemýšlení nad tématem a propojuje globální kulturní zázemí s příběhem naší kultury, spjaté jaksi přirozeně s náboženskými termíny. Současně upozorňuje i na jakési podvědomé cenzorství (vyškrtávání replik souvisejících s Bohem by bylo pochopitelné za socialismu, ale proč teď?). A to vše je nenásilně propojeno s příběhem spolku Masopust a jeho vývojem. Mimo jiné s trvalou existenční nejistotou, nutností každoročně žádat o grant a pokaždé vymýšlet něco, co by zaujalo grantovou komisi

Foto Kamil Košun
Foto Kamil Košun

Dynamika inscenace je úmyslně rozvolněná, doslova si pohrává s časoprostorem. Jsou tu zámlky, mění se intenzita a energie, stále se něco děje, i když je zdánlivý klid. Bezpochyby lze objevit i rozmanité odkazy k inscenacím, které Masopust v průběhu let uvedl. Já jsem si oživila dávnou vzpomínku z roku 2010, kdy jsem víceméně náhodou zhlédla Brand-Oheň ve zkušebním prostoru v Preslově ulici na Smíchově. Pod hlavičkou Transteatral v něm v režii Štěpána Pácla hráli mimo jiných právě Miloslav König a Pavla Beretová. Byla to tehdy událost, za kterou Pácl získal titul Talent roku v anketě kritiků. I o dva roky později v divadle v Celetné – opět v jeho režii a už pod hlavičkou Masopustu – se ve Vytrvalém princi objevila výše zmíněná dvojice. Je tedy jasné, že obsazení Vyškrtaného Boha má v sobě i jistou nostalgickou symboliku.

Foto Kamil Košun

Na závěr musím zmínit ještě jeden důležitý aspekt tohoto projektu. Každý z diváků našel na sedadle objemnou knihu MASOX, která vyšla k 10. výročí existence Masopustu (editorkami byly T. Marečková a J. Součková) a při příležitosti této premiéry se stala součástí programu. Na přední straně přebalu můžeme na základě „anatomie skladby“ odkazující k jednotlivým stránkám knihy, kde jsou podtrhány konkrétní repliky, nacházet klíč k hlubšímu chápání nejen této inscenace, ale i estetického, tematického a duchovního chápání koncepce souboru.

Jako obvykle si i tentokrát odnáším z představení Masopustu pocity velmi zvláštní. Bylo to zábavné a vtipné, ale zároveň trochu nostalgické a mrazivé. Tak si to asi divadelní Bůh přeje…

Jana Soprová

Foto Kamil Košun