…příští vlna/next wave… 2015

Tisková zpráva

Praha, 1. září 2015

Dvacátý druhý ročník festivalu …příští vlna/next wave… nabídne sedm premiér, bude trvat dlouhých – avšak příjemných, kulturními zážitky nabitých – dvanáct dní a proběhne na osmi místech v Praze. Nabídne i výlet do bývalé papírny – nyní nově vznikajícího kulturního prostoru – Perla ve Vraném nad Vltavou.

Tématem letošního ročníku jsou Teroristé a démoni. Podle dramaturgyně festivalu Lenky Dombrovské odráží společenskou situaci i umělecké tendence oslovených umělců. Mnoho inscenací, které uvedeme, nebude hladit diváky po srsti, a právě proto jsme je vybrali. Chceme diváky provokovat, donutit je přemýšlet nad sebou i světem kolem. Některé projekty je budou nutit ke spoluúčasti, budou burcovat svou formou. Jiné mají jako hlavní téma bezpráví, násilí, manipulaci, vysvětluje Lenka Dombrovská.A dodává: Soubor Teď nádech a leť například uvede divadelní mozaiku Kábul, Bagdád, Ar Raqquah, Maarran…, divadelníky při vzniku inspirovala cesta do turecko-syrského pohraničí. Z Brna přivezeme inscenaci Deamoni Simony Petrů a Zuzany Patrákové, jež se zabývá démony divadelními, kteří ženou umělce k tvorbě. Divadlo D’Epog uvede v pražské premiéře inscenaci Vše, co je krásné, rozmnožit má se. A věřte, že název je poněkud zavádějící. Hana Frejková představí dílo Jakoba Gordina Dement Lemach, které bylo předobrazem Kafkově Proměně. Masakr Elsinor pro festival připravuje premiéru poetické, avšak drsné inscenace Bagately k masakru, jež v sobě snoubí útržky z díla Louise-Ferdinanda Célina, Paula Celana, Henriho Michauxe či Maurice Maeterlincka.

Také některé umělce lze považovat za divadelní démony. Tradičně festival uvádí představení Miroslava Bambuška a Petra Krušelnického. Letos tomu nebude jinak – speciálně pro festival chystají projekt Quatro Mother Fuckers, který prolamuje hranice mezi hudbou, výtvarným uměním, divadlem a filmem. Miroslav Bambušek říká: Je krásné vytvořit něco, co brzy skončí. Uvedení budou totiž pouze dvě, 27. a 28. září, a to v suterénu Nákladového nádraží Žižkov. Petr Krušelnický vytvořil také zvukovou a světelnou část instalace-performance-zážitku Expression Hurts Lucie Ferenzové, Jany Kozubkové a Jindřišky Křivánkové. Bude uvedena 26. září v Perle ve Vraném nad Vltavou. Tanečník a choreograf Jozef Fruček ze známého souboru Rootlessroot představí v Praze svou pětihodinnou performanci Endless Composition, ve které vystupuje on a třicet těžkých dřevěných trámů. Tento výjimečný, nejen divadelní, zážitek festival …příští vlna/next wave… 18. září zahájí. Náročné představení bude uvedeno díky spolupráci s prostorem Jatka78.

Festival však chce nabídnout alternativu i pro diváky vyhledávající humor a odpočinek. Petr Nikl na Den české státnosti 28. září jistě potěší svou improvizací s hračkami Blázníček. Soubor Handa Gote v úterý 29. září …příští vlnu/next wave… zakončí mystifikační miniaturou Safírová hlava. Podbízivosti se v případě těchto legend obávat nemusíme.

Festival už podruhé zveřejnil výzvu Open Fund, podporuje tak vznik projektů mladých umělců. Letos byly vybrány inscenace studentů DAMU a JAMU. Anne-Francoise Joseph se svými spolupracovníky prozkoumá v experimentální inscenaci Mosty hranice mezi publikem a performery. Bude uvedena v neděli 20. září v Přístavu 18600. O týden později, 27. září, představí na Nákladovém nádraží Žižkov Barbora Chovancová a Karolína Ondrová svou generační zpověď, pohybovou inscenaci I Love You, X4312.

V rámci dramaturgické linie Představujeme nový prostor bude festival první víkend pobývat na Rohanském ostrově, na opečovávaném území Přístavu 18600. Pohádky i představení pro dospělé budou přístupné zdarma. Poté se …příští vlna/next wave… přelije na dalších šest míst v Praze. V klubu Roxy/NoD budou v pátek 25. září uděleny Pocty za alternativní počiny v uplynulé sezoně. Slavnostní večer režíruje Jiří Adámek a jak slibuje, jeho herci z Boca Loca Lab se pokusí vytvořit důstojnou minimalistickou atmosféru. Festival letos také opustí hranice velkoměsta a v sobotu 26. září se vydá do Vraného nad Vltavou, aby divákům představil Perlu – nové kulturní centrum. Jen pro tuto příležitost vytvořil Antonín Brinda projekt oslavující genia loci papírny Teror jako ismus: Estetika vzdoru, který začne již ve vlaku a zpříjemní tak cestu festivalovým divákům.