…Třicátá vlna alternativy se blíží…

Festival …příští vlna/next wave… s podtitulem Setkání divadelní, hudební, taneční, literární, výtvarné a jiné alternativy se koná potřicáté a nese motto: …tři tečky před námi, tři tečky po nás… Jubilejní ročník se uskuteční 20.–28. září v Praze a 5.–8. října 2023 v Brně.

Petr Váša

„Letošní ročník jsem koncipovala jako setkání minulosti se současností a náznaky budoucnosti. Jednak jsme vydali k výročí knihu Tváře alternativy, která přináší studii pojednávající o alternativě ve světě i u nás, 11 rozhovorů s progresivními umělci a 77 portrétů osobností, které jsou spjaty s festivalem, tedy na něm pravidelně vystupují, nebo dostaly jednu z festivalových Poct. Program pražské i brněnské části festivalu pak přináší dost návratů – Alex Švamberk pouze pro náš festival oživí svou performanci z devadesátých let minulého století Paperman, herečka a zpěvačka Hana Frejková monodrama Dement Lemach, který na Nextce zahrála v roce 2015. Petr Váša se vrátí se svým mnohaletým projektem Fyzické básnictví. Představíme ale také festivalové nováčky, jako jsou mladí loutkáři Musaši Entertainment Company či básník Jan Senft, který se v závěru pražské části festivalu stane poetickým průvodcem po Stříbrnoskalicku, varhanním koncertem v kostele svatého Jakuba Většího v Rovné na něj naváže (nejen) festivalová legenda Vladimír Franz,“ prozradila o letošním ročníku kurátorka Lenka Dombrovská.

Hana Frejková, Dement Lemach, Studio Paměť, 2015

Na festival se navrátí také performeři a performerky Petr Nikl, Káča Olivová, ka3ka3, Jana Orlová, divadelní skupiny Pomezí a Společnost doktora Krásy či fotograf Bohdan Holomíček a písničkář Inženýr Vladimír. Angažované divadlo zastupuje trojice inscenací Tanec dervišů z Divadla na cucky, Přicházejí. Co chtějí? Co chceme? uskupení Teď, nádech a leť, Vyjdu z lesa, vyjmu páteř ze svého hřbetu a budu ji mít místo meče souboru Pulsar. Věnují se palčivým otázkám spravedlnosti, svobody, systému a hranic, a to v Čechách, na Ukrajině a v Bělorusku.

Pulsar: Vyjdu z lesa, vyjmu páteř ze svého hřbetu a budu ji mít místo meče.
Foto Vojtěch Brtnický

Speciálně pro festival vznikají dva projekty. Dokumentární site-specific projekt Krutého Krtka s názvem Paláce pro lidi. Bude uveden ve starých vozech metra po uzavření stanic. Diváci nastoupí do tajemného vozu do minulosti na stanici Florenc těsně po půlnoci. Autor a režisér Karel Kratochvíl o projektu řekl: „Bude to jízda. Přineseme na světlo příběhy, které měly zůstat ve tmě a před kterými zavíráme oči.“  A performer a básník Ondřej Macl na piazzettě Národního divadla uvede performanci Blbá hra, která má být poctou vývoji divadla, a především Ivanu Vyskočilovi, jenž se stal roku 2003 prvním Živoucím pokladem festivalu.

Jako každý rok vrcholem festivalu bude slavnostní večer udílení Poct festivalu. Letošní, dvacáté, s názvem Labyrint pocitů z Poct připravil choreograf, režisér, muzikant a light-designer Jan Komárek. V jeho zvukomalebné instalaci se bude prolínat hudba a obrazy, objevovat a zase ztrácet se budou hudebníci (např. Jiří Rotbauer, Miroslav Motlík, Ivan Macúch, Vratislav Brabenec, Pepíček Čečil, Rainer Wiens) a poctění umělci v šesti kategoriích (Talent roku, Osobnost roku, Publikace roku, Produkční počin roku, Projekt roku a Živoucí poklad).

Návrat také hlásá letošní festivalový vizuál grafika Filipa Blažka a jeho studia Designiq. Hlavním motivem je výrazná typografie vytvořená z neobvyklého konstruovaného, přesto však čitelného, písma Megazoid. A jako odkaz na vizuál 20. ročníku se v písmu objevuje detail slavného dřevořezu Velká vlna u pobřeží Kanagawy. Dva zdánlivě neslučitelné prvky v nečekané harmonii,“ dodává Filip Blažek.