MeetFactory – Petra Procházková, Apolena Vanišová a Matěj Samec: Aluminiová královna

„Děda mi kdysi říkal, že až se tady ďábel vyřádí, zaplaví celou oblast mořem. Pod námi je všude ropa. Jednou ji vytěží a zůstanou po ní prázdná místa. Země se začne propadat.”

AK-57

12. prosince 2018, pozdě večer. Americká sonda InSight se poprvé vyfotila na povrchu Marsu, následně začala zkoumat nitro rudé planety. Dlouhodobě přetrvávající hladomor v Jemenu eskaluje, po mediálně exponované Amal umírají další děti. Uběhlo přesně 24 let od faktického začátku první rusko-čečenské války a 920 let ode dne, kdy vojáci vyplundrovali město Ma´arat an-Numán v Sýrii. Jedna Češka slaví ve svém pražském bytě o samotě třicetiny. Elza, původem z Grozného, dnes slaví své čtyřiapadesátiny, neznámo kde. Soucit s bolestí těch, kteří se narodili v nesprávné době na nesprávném místě a vlastní bolest zubů.

Aluminiová královna, inscenace o konsekvencích a nadále přetrvávajícím stavu rusko-čečenského konfliktu, zkoumá pocit příslušnosti k silám hýbajícím globální politikou, odolnost vůči událostem na východě, míru zodpovědnosti za environmentální procesy. Inspirováno stejnojmennou knihou Petry Procházkové.

Scénář: Matěj Samec a Apolena Vanišová, režie: Apolena Vanišová, dramaturgie: Matěj Samec, scéna: Apolena Vanišová, Pavel Havrda, Johana Střížková, kostýmy: Johana Střížková, hudba: Michaela Švédová,light design: Pavel Havrda, produkce: Magda Juránková, inspice a foto: Andrea Černá

Hrají: Johana Schmidtmajerová, Hana Müllerová, Johana Střížková

Premiéra: 19. 3. 2019

Inscenace vznikla za podpory Ministerstva kultury ČR, Hlavního města Prahy a Státního fondu kultury ČR.

Divadlo MeetFactory bylo založeno v roce 2008. Od té doby uskutečnilo ve vlastní produkci několik desítek inscenací a vydobylo si výrazné místo nejen na pražské divadelní mapě.

V současnosti je Divadlo MeetFactory profilováno jako moderní komorní scéna zaměřená na adaptace současných děl světové prózy. Důvěřuje síle slova, a proto aktuální inscenace staví na textu a minimalistickém, civilním herectví. DMF se soustředí na pocity a postoje člověka a jeho myšlenky, zpracovává témata jako úzkost, neurózu a strach lidí v dnešním světě. „Nesoudíme je, před ničím nevarujeme, nedokumentujeme, neinformujeme,” uvádí Matěj Samec. „Zkoumáme obsahy a jejich hloubku.”

Do povědomí divadelní veřejnosti se DMF zapsalo jako inspirativní prostor svobodné a nekompromisní tvorby, která je představována zpravidla v divadelním sále, výjimečně pak v rezidenčním patře. Ke spolupráci přizvalo řadu zahraničních tvůrců, zejména režisérů a scénografů, kteří v České republice pracovali poprvé.

Reprízu Aluminiové královny v Brně podpořila Nadace život umělce.

Neděle 13.10., 19.30, HaDivadlo

předprodej HaDivadlo v síti GoOut