„Děda mi kdysi říkal, že až se tady ďábel vyřádí, zaplaví celou oblast mořem. Pod námi je všude ropa. Jednou ji vytěží a zůstanou po ní prázdná místa. Země se začne propadat.”
12. prosince 2018, pozdě večer. Americká sonda InSight se poprvé vyfotila na povrchu Marsu, následně začala zkoumat nitro rudé planety. Dlouhodobě přetrvávající hladomor v Jemenu eskaluje, po mediálně exponované Amal umírají další děti. Uběhlo přesně 24 let od faktického začátku první rusko-čečenské války a 920 let ode dne, kdy vojáci vyplundrovali město Ma´arat an-Numán v Sýrii. Jedna Češka slaví ve svém pražském bytě o samotě třicetiny. Elza, původem z Grozného, dnes slaví své čtyřiapadesátiny, neznámo kde. Soucit s bolestí těch, kteří se narodili v nesprávné době na nesprávném místě a vlastní bolest zubů.
Aluminiová královna, inscenace o konsekvencích a nadále přetrvávajícím stavu rusko-čečenského konfliktu, zkoumá pocit příslušnosti k silám hýbajícím globální politikou, odolnost vůči událostem na východě, míru zodpovědnosti za environmentální procesy. Inspirováno stejnojmennou knihou Petry Procházkové.
Scénář: Matěj Samec a Apolena Vanišová, režie: Apolena Vanišová, dramaturgie: Matěj Samec, scéna: Apolena Vanišová, Pavel Havrda, Johana Střížková, kostýmy: Johana Střížková, hudba: Michaela Švédová,light design: Pavel Havrda, produkce: Magda Juránková, inspice a foto: Andrea Černá
Hrají: Johana Schmidtmajerová, Hana Müllerová, Johana Střížková
Premiéra: 19. 3. 2019
Inscenace vznikla za podpory Ministerstva kultury ČR, Hlavního města Prahy a Státního fondu kultury ČR.
Divadlo MeetFactory bylo založeno v roce 2008. Od té doby uskutečnilo ve vlastní produkci několik desítek inscenací a vydobylo si výrazné místo nejen na pražské divadelní mapě.
V současnosti je Divadlo MeetFactory profilováno jako moderní komorní scéna zaměřená na adaptace současných děl světové prózy. Důvěřuje síle slova, a proto aktuální inscenace staví na textu a minimalistickém, civilním herectví. DMF se soustředí na pocity a postoje člověka a jeho myšlenky, zpracovává témata jako úzkost, neurózu a strach lidí v dnešním světě. „Nesoudíme je, před ničím nevarujeme, nedokumentujeme, neinformujeme,” uvádí Matěj Samec. „Zkoumáme obsahy a jejich hloubku.”
Do povědomí divadelní veřejnosti se DMF zapsalo jako inspirativní prostor svobodné a nekompromisní tvorby, která je představována zpravidla v divadelním sále, výjimečně pak v rezidenčním patře. Ke spolupráci přizvalo řadu zahraničních tvůrců, zejména režisérů a scénografů, kteří v České republice pracovali poprvé.
Reprízu Aluminiové královny v Brně podpořila Nadace život umělce.
Neděle 13.10., 19.30, HaDivadlo
předprodej HaDivadlo v síti GoOut